Modelele de serie Toyota au un design coerent, iar despre familia Prius putem spune că e suficient de futuristă pentru peisajul auto actual. Însă la Salonul Auto Geneva 2012, japonezii ne surprind cu un concept cu look bizar: Toyota FT-Bh. Ce ascunde, oare, această maşină ciudată?
Ei bine, conform inginerilor, vorbim de o maşină ecologică, realizată cu tehnologii viabile, atât din punct de vedere al costurilor de fabricaţie, cât şi ca efecte cât mai puţin dăunătoare asupra mediului. Ceea ce înseamnă că FT-Bh prefigurează un model de serie iminent? Greu de crezut.
Designerii japonezi folosesc termenul „ecomotion” pentru a-şi descrie creaţia. O maşină compactă (aproape 4 metri lungime şi 1,4 metri înălţime), care este foarte clar că a urmat îndeaproape sloganul „forma urmează funcţia aerodinamică”. Probabil toată lumea va fi de acord că Toyota FT-Bh arată cam ciudat, deşi soluţiile alese sunt perfect argumentate.
Blocurile optice frontale sunt plasate pe „aripioare” aerodinamice, dar reuşesc şi să-i confere maşinii o imagine de marcă suficient de familiară. Botul cu o formă ciudată (se remarcă lipsa spoilerelor) este şi el adaptat aerodinamicii, cu puţină imaginaţie aducând a „nas” de monopost de Formula 1…
Plafonul coboară lin spre un spate simpist, cu stopuri verticale înalte şi foarte înguste şi cu o lunetă de mari dimensiuni, profilată aerodinamic şi mărginită de un fel de eleron. Suprafaţa vitrată este de mari dimensiuni, în primul rând graţie montanţilor extrem de subţiri, care au permis realizarea unui parbriz generos. Per total, coeficientul aerodinamic al lui Toyota FT-Bh este de numai 0,235.
Pe lângă aerodinamica excelentă, FT-Bh mizează şi pe reducerea drastică a masei: obiectivul ca acest concept să fie mai uşor cu 25% faţă de modelul de bază Yaris a fost atins prin utilizarea unei combinaţii între aliaje din oţel uşor, aluminiu şi magneziu, aşa încât masa totală ajunge la doar 786 kg – din care caroseria cântăreşte doar 340 kg, doar o treime din masa caroseriei unei citadine convenţionale.
Sistemul de propulsie este hibrid, constând dintr-un motor pe benzină de 1,0 litri cu numai 2 cilindri, asociat cu un motor electric compact, ansamblul cântărind cu 90 kg mai puţin decât sistemul Hybrid Synergy Drive de pe acualul Prius.
Afişând o eficienţă maximă, Toyota FT-Bh se poate lăuda cu un consum de numai 2,1 litri/100 km şi emisii CO2 de 49 g/km. Prin utilizarea unui motor pe bază de gaz natural (CNG), FT-Bh poate atinge emisii şi mai mici de CO2, de 37 g/km, iar varianta hibridă plug-in duce la reducerea cuantumului de emisii CO2 la numai 19 g/km.
În interior, Toyota FT-Bh foloseşte, de asemenea, materiale foarte uşoare şi rezistente, iar sistemele electrice şi electronice au funcţionarea optimizată pentru un consum de energie cu 50% mai scăzut decât într-o cotadină actuală. Iluminarea exterioară şi interioară este asigurată de tehnologia LED, iar tapiţeria este realizată dintr-un material cu proprietăţi speciale termice, pentru ca sistemul de climatizare să funcţioneze la capacitate minimă.
Chiar dacă arată futurist şi, poate, nepotrivit pentru şosele, Toyota FT-Bh se dovedeşte un concept reuşit sub aspect tehnologic, soluţiile alese pentru propulsie şi construcţia caroseriei sau a habitaclului urmând a fi regăsite, în curând, şi pe modelele de serie Toyota. Cel puţin aşa ne promit inginerii japonezi.
Toyota FT-Bh Concept, la Geneva 2012 de pe tare.ro